fredag 15 januari 2010

Första inlägget från California!

Hello alla där hemma! Här kommer en första liten uppdatering på hur min resa har varit och den första dagen so far. Just nu sitter jag på ett hotellrum och skriver. Jag har kopplat upp mig mot deras internet, man får betala ca 4 dollar för 24h. Så det gjorde jag. Fan jag måste ju hålla nån slags kontakt med omvärlden.

Resan gick bra, jag flög från Gbg till Sthlm, sen vidare till New York (Newark) Och därifrån direkt till L.A. Jag kom fram på kvällen och mina väskor hade kommit med! yey! Sist jag och Sandra åkte så hade ju båda våra väskor försvunnit på vägen. Dock fick vi tillbaks dem i slutet av dagen. Men detta behövde inte jag oroa mig för denna gången. Resan gick smidigare än vad jag hade trott. Det tog bara ca 7 timmar til Newwan från Sthlm. Så det var ok. Dock tog det 5 timmar från Newwan till L.A. Så det var ju lite udda. Men men. När jag kom fram, eller jag upptäckte det redan i New York att min väska, eller handtaget på min väska hade gått sönder på resan, Ja inte är dom försiktiga med sakerna när dom slänger dom på bandet. Så ja vi får väl se om jag beslutar mig för att köpa en ny innan jag åker hem över sommaren eller inte.

Efter jag tagit mig ut ur tullen som inte var sp jobbig som jag föreställt mig, detta var oxå I New York, så gick resten rätt sp smidigt, mina väskor kom på bandet, jag hittade ut till "Super Shuttle" som tog mig till hotellet som ligger i Buena Park, ett litet ställe i utkanten av Fullerton. Eller jag vet faktiskt inte, det kanske är en egen stad. Jag fattar inte allt det här med vad som tillhör vad och hur man definierar avenue med blvd. Det får ajg nog lära mig, för när jag tidigare idag skulle ta mig till skolan för att registrera mig så tog jag bussen, jag fick då byta på ett ställe, som chaffören fick ropa ut sedan sitta och vänta en liten stund för att ta bussen till skolan. Men det var ok, det var varmt ute. Kändes som Juni i Svwerige typ. Jag hade solbrillorna på och kjol leggings och linne med en liten tröja över. Mer än sp behövdes inte. Det kändes extremt skumt kan jag säga! Att helt plötsligt kunna gå klädd så! Man har blivit så van vid alla tjocka kläder i Sweden ju. På busshållplatsen så började jag prata med en trevligt kille, ingen i min snygghets smak, men dom kan va trevliga ändå. Nu minns jag inte vad han hette, men han jobbar som matte lärare för barn. Vi bytte aldrig nummer eller så, så mer än en skön pratstund vid och på bussen blev det inte.

När jag skulle tillbka från skolan efter registreringen så tänkte jag åka förbi ett köpcenter, kallat "Brea Mall" vilket jag gjorde, bara det att det tog mig typ en timme, och flera promenader fram och tillbaka för att hitta rätt busshållplats där rätt buss nr år rätt håll går! Men tilsllut så hittade jag den när jag gått längs fel crossing blvd. Jaha, lätt att veta!? Men sen när jag skulle hem från The Mall, så åkte jag rätt buss från början, men tog sedan den andra bussen åt fel håll så jag hamnade långt in i Anaheim. Det såg inte ut att var nåt ställe jag skulle vilja vara själv på när det är mörkt, vilket det var. Så jag frågade busschauffören om jag fick åka tebax med honom igen och det fick jag. Alla är faktiskt väldigt trevliga och hjälpsamma här, och det uppskattas då jag just nu känner mig oerhört ensam. Då jag bor själv på hotell, skolan har inte börjat ännu och de jag ska bo med kommer inte fören på söndag. Så vissa stunder under dagen idag kändes inte så roliga. Men som sagt det går i vågor, hela tiden. Man får försöka att rida på de höga, inte de låga.

När jag var på The Mall, så gick jag in på Victorias Secret. Och kunde inte motstå att köpa tre nya Body Splashes! Eller det blev två och en kroppslotion. I dofterna, Strawberries and Champagne, Berry Kiss och den sista med kroppslotion hette Secret Crush. Alla gudomligt goda. Och det roligaste kommer nu, när jag skulle betala så började jag prata med tjejen i kassan lite. Och hon frågade vart jag var ifrån och vad jag gjorde här, hon gick oxå på samma College sok jag ska gå och hon frågade om ajg var med i nån "Sorority club" men det har jag ju inte hunnit. Så hon gav mig sitt mobil nummer, ifall jag vill hänga nån gång, eller gå med henne och hennes tjejer ut. Ok, spännande! Så lätt hade det ju inte vart i Sverige. Eller kanske, vem vet. Så ja, kanske att jag joinar nån sorority club. Det hade väl vart nåt, typ "Delta girls" eller nåt liknande. Jag återkommer om detta när det hänt mer inom den fronten.

Just nu känns det bra, men som jag skrev den allmänna känslan just nu är ensamhet.
Men jag har redan prövat på två av USA's fett specialiteter, den vi känner till mycket väl. McDonalds, det blev bara en kaffe och en cheesburgare men ändå. Sen till middag eller kvällsmat när jag väl kom hem blev det, Jack in the box. Jag valde en slags kyckling wrap i tron om att den skulle vara någorlunda "nyttig" men det var sås som bara den i. Ja, det är bara att inse att i USA är inget i Fast Food väg just nyttigt.

Annars har dagen inte bjudit på mycket mer skvaller. Så ni får nöja er med detta så länge. Jag skriver mera om nån dag eller två när jag har "hittat" på lite mer. Imon är väl planen att jag ska möta upp Brian, som ajg mejlat med och som jag skulle ha bott hos från början, innan jag insåg att han bor alldeles för långt bort. Men vi ska i alla fall ses imon och käka på nåt ställe antar jag. Han har ju bil, vilket är bra. Hoppas han är trevlig bara och inger freak eller så. Men det lär jag väl få reda på imon.

Dom har ingen bar på hotellet där jag är nu, då detta mer är ett "motell" än ett hotell, och närmaste liquor store är inte direkt i gångavstång. Inget i L.A ligget inom gångavstånd om man inte tycker om att verkligen promenera. Men men, jag kanske tar nåt glas med Brian imon, vi får se vad som händer.

En anna sak som jag reagerade på idag när jag var ute. Var att det inte alls är många människor som går på gatorna här, inte där det inte finns ett stråk med affärer eller liknande. Det kändes lite jobbigt att vara den enda som gick, man kände sig ut tittad och vissa bilar tutade, och de som faktiskt passerade mig, förlåt om jag säger det, men de såg ganska luffiga ut. Även de som åker buss i L.A. Det är inte de "rika" som gör det direkt. Inte alls många vita heller kan jag säga. Så jag blev ganska så ut tittad även på bussen. Kändes skumt, då man är van att åka buss. Men i Sverige och USA är det lite skillnad. Eller i alla fall i L.A.

Ja, hoppas att ni nöjer er med denna uppdateringen för nu. Jag återkommer som sagt inom de närmsta dagarna då ajg tagit lite nya bilder och upplevt lite mera.

Ni ska veta att jag saknar er alla sååååå mycket! Men tiden går fort när man har kul! Så snart ses vi igen.

PÖSS och KRAM från Sunny California!

//Frieda.

Och Ella, don't worry. När du kommer så ska vi gå till exakt alla affärer som du vill och kan tänka dig! Det finns mycket roligt. Spara lite pengar så kan du komma över en snygg märkes väska billigt! Dom hade sjukt mycket rea på Macy's idag och där såg jag en och annan het väska, bland Chanel, Gucci, Guess, Kathy, Michael Kors och ja massor av andra! Skor oxå! Jag ska se om jag köper några eller nån väska nån dag. Då lägger jag upp en bild här! I promise! Dagens inköp får vara nog...

1 kommentar:

  1. Hej gullet! Här sitter en annan med raggsockor på fossingarna och huttrar.
    Vad skönt att allt gick så bra med resan. Nu är det bara att stå ut första dagarna tills skolan börjar och du flyttar in där du ska bo. Vad kul att alla är så sociala och trevliga :)
    Helt sjukt det där med att gå och åka buss. Men det är kulturkrockar som väll inte går att undvika.
    Hoppas du har det helt underbart i värmen, här är det lika kallt och jävligt som förut.
    Nu ska jag göra mig iordning och gå på tenta fest, så vem vet var kvällen slutar.
    Love you bejbi! / Hanna N

    SvaraRadera