onsdag 3 februari 2010

Kulturkrockarna börjar komma...

Hej alla goa och glada!

Förlåt att det tar sån tid mellan mina inlägg. Men jag har inte orkat eller haft tid att skriva på några dagar då det varit helt galet i skolan med att hitta kurser som man faktiskt vill ha. Nu har jag dock lyckats fånga två underbart roliga och intressanta kurser. Den ena heter "Acting for non-majors" och den andra heter "Introduction to the theatre" Båda handlar som ni fattar av namnen om just det, teater. Den först nämnda är mera praktiskt medan den andra är mer en teoretisk kurs. Men båda är mkt intressanta. Och det som är bra är kursböckerna är inga egentliga kursböcker utan vår uppgift är att vi ska gå och se fem olika föreställningar som visas på skolan under våren, musikal, teater eller dans uppvisning. Vilket inte är så tråkigt. Det är ju roliga saker. Och detta gäller båda kurserna. Så det är bra! Sen ska vi skriva en liten "uppsats" efter varje föreställning om vad vi tyckte om och inte om osv. Så jag ser fram emot allt som kommer i dessa kurserna. Min tredje kurs heter "Introduction to Entertainment and Tourism" som är en mer teoretisk. Men ändå intressant, man lär sig hur nöjes branschen fungerar, vem som äger vad och hur allt hänger ihop. Så det är ju bra om man vill in i denna "underbara" bransch. Ja och sen återstår en kurs, just nu har jag en som heter "Communications Law" men den är inte alls rolig, så jag ska "droppa" den och "adda" en annan. Men de flesta börjar bli fulla vid detta laget så jag får liksom ta vad som finns över. Kanske inte så roligt. Men funderar på att ta en Psykologi klass. Vi får se. Jag har tills på fredag på mig att bestämma mig.

Ja, idag så upptäckte jag ännu en liten kulturkrock mellan USA och Sverige eller Europa skulle man väl kunna säga. De andra kulturkrockarna är väl de vi redan vet om, att de är mkt öppnare här än i Sverige och att alla pratar med alla överallt typ. Ja och de andra sakerna som vi redan vet. Men idag när vi signat upp oss på det enormt fina "Recreation Center" som skolan har med gym, inomhus springbana, Simbassäng, basketplan och dans och träningssalar. Ja, efter en skön workout så skulle jag duscha. Och vi vet ju alla att många amerikaner är rätt så kristna. Men inte visste jag att dom var så pryda! När jag kommer till duschrummet så blir jag jätte förvånad. Varje enskild dusch har ett eget duschdrapperi som man drar för och en krok för att hänga handduken utanför på! Men kom igen! Hur pryd får man vara, på ett allmänt gym!? Skämtar dom eller. Jag vet att även vissa svenskar eller Europeer tycker att det kanske hade vart skönt att ha det så hemma, men jag tycker bara att det är töntigt. Min rumskompis Daniel sa precis när jag berättade detta för honom att inga killar duschar efter gympan på hans kompis skola i Seattle för att det anses som bögigt! Men hallå. Vad tror folk egentligen? Ibland kan man börja undra. Men jag vet egentligen inte varför det störde mig så mkt att det var så prytt i duschen. Kanske för att jag inte är van vid det och själva ovanan att det inte är som hemma är det som antingen skrämmer mig eller irriterar mig. Ja ja, vad anser ni mina kära vänner? Ella, Hanna? Har ni nån åsikt på detta. Det roliga var när jag gick ut ur duschen och torkade av mig, och detta gjorde jag ju naken med min handduk, så fick jag lite knäppa blickar från de andra tjejerna. Jaha tänkte jag och gick och bytte om. Och klart att man tar av sig handduken för att ta på sig trosor och sen bh.n. Men nej de andra tjejerna har handduken på och smyger under trosorna där och sedan bh över bh, fattar ni. Hur pryd får man bli!? I ett land som är öppet med så mkt annat. Men det kanske har med deras religion att göra. Inte vet jag. Och inte vet jag heller om detta bara gäller den kvinnliga sidan. Vi får väl se om jag hittar nån kille under terminens gång och hur han uppskattar eller inte uppskattar min öppenhet för nakenhet. Det återstår att se...

Här sitter jag nu i alla fall med ett glas vitt och Bones på TV.n i bakgrunden. Om tio min börjar nya avsnitt av Melrose Place och sen vid tio börjar nya avsnitt av Southland! Åh, jag älskar att det alla serier finns här! Och att de går på TV så man slipper vänta i flera veckor på att ladda ner, sen om man missar nåt så kan man gå in på seriens TV bolags hemsida och kolla, som att gå in på tv3play! Underbart. Det är något jag uppskattar med detta landet sedan jag kom hit.

Killar, ja vad ska vi säga om dom. På min skola går det ca 35.000 studenter varav ca 2000 är Internationella. Jag har vart i skolan i snart två veckor nu och suttit ute, gått runt och varit lite här och där. Men har faktiskt inte sett så mkt heta killar. Om detta hade vart i Sverige så hade jag nog sett tio ggr mer. Ärligt. Jag tror det. De heta killarna i detta landet finns i alla fall inte i Fullerton. Kanske på TV.n. Vi får se vad som händer med detta längre fram...

Valentine's day... usch säger jag bara. Ingen rolig dag då man är singel. Men det är två veckor kvar. Så det återstår att se vad som händer...

Nej nu ska jag kolla på Melrose Place. Skriver lite senare.

Puss och Kramiss från värmen =)

tisdag 2 februari 2010




Du möter många människor i ditt liv,
men det är endast riktiga vänner som
lämnar spår i ditt hjärta.
För att kunna hantera dig själv, använd huvudet;
För att kunna hantera andra, använd ditt hjärta.
Kloka människor diskuterar idéer;
Medelmåttiga människor diskuterar händelser;
Dåliga människor diskuterar andra människor.
Den som förlorar pengar, förlorar mycket;
Den som förlorar en vän, förlorar ännu mer;
Men den som förlorar tron, förlorar allt.
Lär av andras fel.
Du lever inte tillräckligt länge själv för att göra dem alla.
Vi är vänner du och jag,
tar du med en ny vän är vi tre.
Vi blir en liten grupp och får en vänskapskrets.
Det finns egentligen ingen början men heller inte ett slut.
Gårdagen är historia.
Morgondagen blir en överraskning.
Dagen idag är en gåva

I nöd och lust



Fick ett så roligt samtal idag från Christina som gjorde min dag. Denna mystiska tjej har tillsammans med sin karl gått och gift sig i hemlighet! Gratulerar och länge leve det nu gifta paret Sandberg. Nog tycker jag det är synd att det inte blev något bröllop som man kunde gå på men jag känner dig allt så väl att jag förstod att något större bröllop inte var så aktuellt för din del. Nu får jag allt tänka ut något fint att ge er och vi ska absolut komma ned till er när solen börjar titta fram igen. Grattis igen nu väntar jag bara på samtalet när det är dags för bebis! =)

Hoppas att du kryar på dig snart igen Hanna! Och jag måste instämma i Christinas önskemål om bilder från L.A då vi är två som inte har facebook =)

Kärlek Kärlek Kärlek
//Ella

Snöstorm!

Jaaa så är det, snöigt, blåsigt, kallt och åt helvete så är det faktiskt. nu längtar jag änna till sommaren! Idag har jag vart hemma från jobbet eftersom jag är sjuk, kommer vara hemma i morgon också. Det är segt att vara hemma, jag längtar till att komma tillbaka till jobb igen.

Idag har jag som sagt inte gjort något eftersom jag inte mår så bra, jag legat framför tv:n hela dagen . Nu sitter jag i köket och bloggar och tittar ut genom fönstret, det är helt snötäckt ute och träden står och vajar. Ser nästan ut som träden ska falla vilken sekund när som helst.

Det ska bli skönt att vi ska flytta till Lund snart eftersom jag har mitt jobb där. Inte för att det är så jobbigt att pendla mellan Eslöv och Lund men ändå. Lite jobbigt har de allt vart om jag ska va ärlig. Inte det att det tar lång tid utan mer att tågen är försenade nu när det är sånt snökaos .

Ne, nu måste jag till affären och handla mat eftersom karln min inte kan gå. Lite jobbigt att hoppa på kryckor ner till affären i detta väder. Känner mig dock inte så motiverad till att gå till affären, de ända som skulle locka mig är att jag är hungrig och vill ha mat !!!!

Ne , hörs i dagarna...

Puss å kram från ett snöigt eslöv!

måndag 1 februari 2010

Hello !


Hejsan!

Måste erkänna att det var ett tagsedan som jag skrev i bloggen:/ Har vart mycket på jobbet och jag har vart trött när jag kommit hem, men nu ska jag försöka ta tag i skrivandet:)

Hoppas att allt är bra med er! Frieda hur har du det där borta?? Jag hoppas att du har det bra iaf... Jag har sett alla dina fina bilder på facebook och det verkar som att du har det underbart:) Själv så är jag rätt sliten, känner att jag håller på och bli sjuk:/ Inte läge för det nu men vad ska man göra. Det är ju viktigt att lyssna på sin kropp! Ella, jag hoppas att det inte var något allvarligt med magen, men då hade du väl ringt hoppas jag?!

Livet rullar på här i Esan. Det har kommit så mycket snö så vi kan åka skidor, funderar på att köpa ett par hahaha! Emilia kommer nästa helg och hälsar på det blir jätte kul:)... Ella du får komma å hälsa på när vi flyttat till Lund:) Frieda kom å hälsa på när du kommit hem :):) hihihihi.

Ni ska veta att jag saknar våra utgångar , allt tjötande å allt annat! Men men sånt är livet, vänner rör på sig, man flyttar å har fullt upp med sitt egna. Men vi får ju inte glömma varandra. Å det är ju det som är kul med bloggen att vi fortfarande är en del av varandras Liv! Ojdåååååå, där var jag deep!

Nej , nu ska ja glida ner till affären å handla mat trots att jag känner mig sjuk:(. Seeeeeeeeegt.

pusspuss/ HANNIE

söndag 31 januari 2010

Laddar inför en ny vecka

Hur går det för dig i skolan Frieda? Har du kommit in på några kurser än. Jag håller tummarna för dig! Du får ta och hjälpa mig att hitta biljetter så jag kan hälsa på dig under våren.

Mina missions under 2010:
1. Ta körkort
2. Visa uppskattning till min familj och mina fina vänner som alltid är där för mig.
3. HA ROLIGT


Jag ser fram emot detta året och känner på mig att det kommer bli ett år med mycket skratt och fina minnen. Körkortet kommer dock vara ett måste!

Denna veckan kommer att bestå av jobb och träning. Ska bli roligt att återuppta boxningen nu på torsdag. Nu är det stenhård träning som gäller.

//Ella

tisdag 26 januari 2010

Vårens "missions"...


Heeeej alla!

Och hej lilla Ella och grattis till Chris i efterskott! 25 det är en stoor ålder. Nej kanske inte så stor men ändå nåt att fira. Hoppas att det går bra för henne i det nya huset i Karlskrona. Hur är det med dig då Ella? Verkar som att du har det bra i kalla Sverige i alla fall. Här har det börjat bli riktigt fint väder, men det är ändå inte Californien sommar liksom. Men varmt är det i alla fall.

Så, vad har hänt sen senast då? Jo det har hänt lite grann. Jag ska försöka att berätta allt som är värt att veta. Vi kan ju börja med det mest intressanta! Jag var på en s.k audition häromdan i Riverside av alla ställen. Ja inget ställe som man kanske vill vara på då det är känt för att vara lite dåligt, men ja ja. Det var där uttagningen hölls i alla fall. Det var en förening som heter "ProScout" som är en firma som söker efter talanger som dom sedan slussar vidare och hjälper in i branschen på rätt och ett lagligt sätt. Jag har läst mycket om dom och sökt på dom och dom verkar vara legitima och äkta. Jag fick i alla fall ett s.k "call back" vilket man kan jämföra med att få ett i antingen Idol eller So you think you can dance eller nåt. Jag har gått från steg ett till steg två. Steg två går ut på att under en helg imponera på folket från branschen genom att visa sin bästa sida då det gäller antingen modellande eller skådespelande och om man går vidare från dag ett till dag två så får man chans att prata och träffa folket från de stora agenturerna och bolagen och gillar dom en så signar dom upp en hos sig. Sedan är det bara att ge sig ut att söka jobb. Ja det kanske låter lite luddigt jag vet, men jag vet vad det handlar om fast jag kanske inte riktigt kan förklara det. Problemet är bara att det kostar runt 5700 svenska kronor att medverka under denna helgen. Jag fick aldrig nån direkt förklaring till vad pengarna ska täcka då det inte är nåt boende eller liknande inkluderat. Men jag känner spontant att jag har fått ett chans som inte kommer så ofta och kosta vad det kosta vill, går det vägen kan det gå hela vägen. Och gör det det inte, så kanske det inte är meningen. Jag ser detta lite som ett tecken. Men sen är det ju pengarna som är det stora problemet. Men det kanske löser sig på nåt sätt. Jag vill verkligen medverka på detta! Ja ja, jag håller er uppdaterade om det när det hänt mer.

What else? Jag och min rumskompis Malin var i San Diego övert helgen, btw, det är en så otroligt vacker stad! Ni som inte varit där måste åka dit! Det är så fint och mysigt och allt. Vi var hos en kompis till Malin, en kille, Klint. Speciell kille, men ändå trevlig. Vi hade det gött i helgen i alla fall. Jag är rätt trött nu så hade jag orkat hade jag berättat mera.

Idag började skolan i alla fall. Problemet är bara att när man är internationell student så har man inte företräde till kurserna, så jag hade inte kommit in på en enda ännu! Vilket innebär att jag nu under de två närmsta veckorna måste springa runt till de olika klasserna som jag är intresserad av att ta för att se om jag kan få plats. Man får ta 4 per termin, men just nu är det runt 8 som jag vill ta. Dock kan jag ju ta de andra 4 nästa termin. Så de jag hoppas på denna terminen är Acting, Acting 1, Radio and TV Film och Introduction to the Theatre. Så jag håller mina tummar att det blir dessa fyra! Gör ni det med så kanske det går vägen...

Åh, jag är så kärlekskrank just nu! Jag ser killar överallt och jag har verkligen intalat mig själv att min kille finns här i USA eller Californien för att vara exakt. Så jag söker och söker efter min partner, men är otålig och vill att han ska dyka upp nu. Eller i alla fall någon som man kan gå på date med och ha lite kul och mysa lite med! Jag får väl ge mig lite och ge det tid men ändå vara på min vakt och ha huvudet på skaft. För här tar tjejerna för sig, så om inte gör tar killen så gör nån annan det! Såg en grymt söt kille idag som satt och pratade med en annan. Såg att han rökte, så nån dag ska jag gå fram och fråga om han har tändare. Ganska lame kanske, men en start i alla fall! Sen finns det en såååå snygg kille på Abrecrombie & Fitch i Brea Mall som jag har sagt till Malin att jag ska ragga upp och bjuda ut. Vilket jag ska försöka att göra...så vi får se vad som händer...

Så Ella och Hanna, nu är det snart en ny månad och jag tycker att vi ska ha en liten tävling! Och samtidigt sätta upp tre mål eller "missions" som vi vill uppnå denna terminen eller innan Juni månad börjar. Så här är mitt mission, jag har sett en sjukt snygg Tommy Hillfiger väska på en affär här, den är på en outlet store så den är billig, runt 24 dollar. Så se om ni kan hitta nån snygg märkes väska som kan matcha min och det priset! Kanske inte så spännande men ändå...

Så vad är era tre missions, dessa är mina:
1, Ta amerikanskt körkort innan Spring Break i slutet av mars...
2, Se till att ha bjudit ut eller blivit utbjuden av minst två killar innan februari är slut...
3, Ha gått på minst två till auditions innan sommaren...

Så hoppas allt är bra. Nu måste jag snart sova. Skola imon vid halv nio och det är en viktig kurs, Acting! Så då måste jag vara alert och redo att fightas för min plats!!

Saknar er mina Swedish friends!

Vi hörs snart igen...

Pöss // Frieda*

söndag 24 januari 2010

Sweet Sunday

Det har vart en jätteskön söndag. Idag har jag tagit tillvara på lugnet och bara låtit mig flyta med i söndagens lugna takt. Som vanligt stod jag som värd på Friskis och avslutade nyttan med ett härligt jympapass. Senare så var det dags för mig att övningsköra. Jag har verkligen dragit ut på tiden när det gäller mitt körkort och jag har ingen annan att skylla på än mig själv. Motivationen har svikit mig totalt och jag har helt enkelt inte känt att jag behövt ett körkort. Nu har jag dock kommit till insikt att det vore bra att ha detta gyllene kort när man har sina tidiga skift på jobbet och öppnar klockan 6.00. Eftersom jag absolut inte kan vara försenad så måste jag förlita mig på Västtrafik och därmed kliva upp klockan 4.00. Förstår ni nu att jag måste skaffa mig detta kort med stort K. Körningen gick bra idag och jag har fortfarande kvar den praktiska kunskapen. I slutet av nästa vecka skriver jag in mig på trafikskolan.

Idag fyller vår kära Christina 25 år! Hon är en jättefin vän till mig och vi hade jättekul ihop på Högskolan. Den sista terminen satt vi med vårt examensarbete och hakade också på en extrakurs (Reggio Emilia 20p.) på Högskolan i Varberg. Vi kom varandra väldigt nära. Hon har precis flyttat in i sitt hus i Karlskrona och jag längtar tills jag får tid att komma ner och hälsa på. Tusen grattispussar från mig till dig! Du är en jättefin människa som jag vet kommer vara en vän för livet. Love You!

Grattis också till bästa Coung som fyller 26 år idag! Hipp Hurra! Jag hoppas att vi får chans till att fira nästa lördag.

Chris och jag på examenssittningen.



Har ni haft en lika skön söndag?
//Ella

torsdag 21 januari 2010

En vecka har gått...

Hallå alla där hemma! Nu kommer en liten uppdatering igen. Sist så var jag ju hos Brian i San Diego på bbq. Det var en spännande upplevelse då de flesta av hans kompisar rökte weed, dock inte Brians tjej Lorraine. Så vi var de två som var "skötsamma" under kvällen. Men annars var det väldigt roligt. Vi käkade världens goaste grillad mat, kyckling och nåt kött. Och drack öl vin och Margaritas. Sedan så satt vi vid brasan och bara chillade. Jag sov på Brians soffa och dagen efter så tog han mig på en liten tur genom San Diego, vi käkade frukost på stranden. Det var nice! Jag har officiellt fått min första amerikanska vän och han är väldigt trevlig. Och San Diego, det är mitt nya favorit ställe. Så himla vackert och pittoreskt. Klyftan mellan fattigt och rikt känns inte alls lika stor som i övriga "L.A" Jag bor ju dock inte i L.A så, utan O.C men ändå.

Ja, nu har det i alla fall gått en vecka sedan jag kom hit och jag kan ju lätt säga att det känns tusen gånger bättre nu än vad det gjorde de första dagarna när jag bodde hotellet. Men det var väl för att jag var helt ensam, bara när jag var med Brian och hans vänner kändes det redan bättre. Nu har jag ju flyttat in i "min" lägenhet med Malin och Daniel som oxå är svenska. Daniel är från Gbg och Malin från Sthlm, så det är väl lite rivalitet i huset...nej, skojar bara. Det känns faktiskt riktigt bra. Vi kommer överens jätte bra och vi har redan shoppat lite, käkat på lite olika ställen och igår så var vi ute och körde bil! He he, jag körde bil!!! Kan ni tänka er!! Det är sjukt mycket lättare att köra automat än manuell. Vi körde dock bara runt i området då bilen vi har är oförsäkrad och varken jag eller Daniel har körkort (ännu!). Men det kändes bra. Ikväll om det nån gång kan sluta regna ska vi försöka med steg två, att ta oss över vägen till "Albertssons" parkering och köra runt där för att känna på hur det är att köra lite fortare och parkera och så. Vi lär oss själva att köra bil. Lite annorlunda men roligt. Malin har körkort men är inte så sugen på att köra. Men men, vi ska försäkra bilen och ta våra kort. Sen är det bara att tuta och köra!!

Vad mer kan jag berätta. Om jag inte har nämnt det ännu så regnar det här just nu! Så mkt så just nu känns det som en dålig svensk sommar. Men det sja bli soligt på måndag säger dom på vädret. Vi får väl hoppas på det...

Idag så var vi på Brea Mall och shoppade lite och jag köpte, tro det eller ej ett par JEANS!! Japp, dom var väldigt fina. Jag lägger upp en bild på dom vid ett senare tillfälle, kanske när jag har dom på mig. Det var btw en mkt het kille som jobbade inne på Abercrombie & Fitch! Både jag och Malin blev helt sålda! Jag funderade starkt på att gå in och bjuda ut honom, men mitt svenska jag hindrade mig. Jag vet ju vart han jobbar så jag kan ju gå tillbaka en annan dag...

Jag har nu köpt ett amerikanskt sim kort som ajg kan använda och ringa inom USA och till Sverige. Även ni kan ringa och sms:s mig. Dock är det ju så här att jag får betala för inkommande samtal och mottagna sms. Men men, what to do, what to do?

Ja, det känns som att det finns massa mer att berätta. Men just nu så är min hjärna lite tom. Imon är första dagen i skolan, "Orientation day" kallas det. Enligt mina rumskompisar så är det inte så mkt att hänga i granen, men något som man måste gå på. Så jag kan ju se om jag kan berätta lite mer om det nästa gång jag skriver. Vi har Internet i lägenheten men det är en kod som bara Daniel har på sin dator och vi försöker febrilt få tag i den så vi andra kan använda nätet oxå, så för tillfället så får vi använda oss av Starbucks kostnadsfria Internet. Det går ju det oxå.

Ja ja, nu ska vi väl snar dra oss hem. Innan vi går hem ska vi köpa med oss lite Corona till han den omyndige där hemma och lime. Så ska vi dricka lite. Känns som det blir mycket av det här. Jag får väl bara se till att besöka gymmet två ggr om dan istället...

Vi hörs snart igen. Kolla in de nya bilderna på facebook!

Saknar er mycket. Men nu känns det som att jag hittat rätt i alla fall...

PÖSS //Frieda

onsdag 20 januari 2010

Halv åtta hos mig




Någon som blev sugen på Sedirs middag? Kvällens klockrena fiasko. Härligt är det ändå när någon för en gång skull är mänsklig och misslyckas i köket.

Flugan flyger!

/E