söndag 17 januari 2010

Min forsta Amerikanska BBQ!!

Hej alla! Detta inlagget kommer att se lite konstigt ut da jag skriver fran en dator som inte har vra kara svenska bokstaver. Men ni fattar anda hoppas jag. Just nu sa ar jag hemma hos Brian, en kille som jag fran borjan larde kanna via mail som ajg skulle ha bott hos men som bor alldeles for langt bort fran skolan. Han bor nere i San Diego, som ar valdigt vackert btw! oerhort fint. Stranderna och allt runt omkring ar sa fint. Och det ar harifran som Laguna Beach ar! Jag foredrar San diego valdigt mkt. Men L.A och Fullerton ar nice oxa.

Sa, igar var min forsta bbq, Brian hade bjudit over nagra vanner och vi drack ol kakade grillad kyckling och kott. Sa gott!! Det ar verkligen sant man ska kaka nar man ar har. Alla som var med pa partyt rokte Majja saklart, men inte jag. Men dom respekterade mig for att jag inte gjorde det. Men vi hade lite diskusitioner. Men det ar val ganska sa naturligt med tanke pa. I alla fall, sa kandes det mycket battre nar jag fick umgas med lite folk. De forta tre dagarna nar jag bodde helt sjalv pa hotellet var inte roliga, jag kande ingen, hade ingen att prata med, visste inte vart eller hur jag skulle ta mig nanstans. Det var stunder da jag angrade mig att jag lamnat allt dar hemma for att aka hit, men det ar sjukt hur det ga rupp och ner. Jag antar att jag maste komma over de forsta veckorna, da man har kommit in och satt sig till ratta sa att saga. Ikvall kommer jag ju flytta in i lagenheten med Daniel och Malin. Sa da kommer det inte bli ensamt langre. Jag kommer lagga upp lite bilder pa hur det ser ut dar och i lagenheten. Sa ni far se det.

Pa torsdag ar forsta dagen i skolan, med information och rundvandring och sa. Sa da satter val ally igang antar jag.

Det blir ett lite kortare inlagg nu, da vi snart ska aka, jag och Brian, han ska kora mig tillbaka till Fullerton, via The Coast Highway. Sandra och Chris, vi har ju akt pa den, men inte anda ner ifran San Diego men anda. Sa jag ska ta lite fina kort langs vagen, nar vi passerar Newport Beach dar O.C ganget och serien utspelade sig!

Ok, got to go.

Ses sen. Hoppas ni ahr det bra. Miss u. POSS!

//Frieda

fredag 15 januari 2010

Första inlägget från California!

Hello alla där hemma! Här kommer en första liten uppdatering på hur min resa har varit och den första dagen so far. Just nu sitter jag på ett hotellrum och skriver. Jag har kopplat upp mig mot deras internet, man får betala ca 4 dollar för 24h. Så det gjorde jag. Fan jag måste ju hålla nån slags kontakt med omvärlden.

Resan gick bra, jag flög från Gbg till Sthlm, sen vidare till New York (Newark) Och därifrån direkt till L.A. Jag kom fram på kvällen och mina väskor hade kommit med! yey! Sist jag och Sandra åkte så hade ju båda våra väskor försvunnit på vägen. Dock fick vi tillbaks dem i slutet av dagen. Men detta behövde inte jag oroa mig för denna gången. Resan gick smidigare än vad jag hade trott. Det tog bara ca 7 timmar til Newwan från Sthlm. Så det var ok. Dock tog det 5 timmar från Newwan till L.A. Så det var ju lite udda. Men men. När jag kom fram, eller jag upptäckte det redan i New York att min väska, eller handtaget på min väska hade gått sönder på resan, Ja inte är dom försiktiga med sakerna när dom slänger dom på bandet. Så ja vi får väl se om jag beslutar mig för att köpa en ny innan jag åker hem över sommaren eller inte.

Efter jag tagit mig ut ur tullen som inte var sp jobbig som jag föreställt mig, detta var oxå I New York, så gick resten rätt sp smidigt, mina väskor kom på bandet, jag hittade ut till "Super Shuttle" som tog mig till hotellet som ligger i Buena Park, ett litet ställe i utkanten av Fullerton. Eller jag vet faktiskt inte, det kanske är en egen stad. Jag fattar inte allt det här med vad som tillhör vad och hur man definierar avenue med blvd. Det får ajg nog lära mig, för när jag tidigare idag skulle ta mig till skolan för att registrera mig så tog jag bussen, jag fick då byta på ett ställe, som chaffören fick ropa ut sedan sitta och vänta en liten stund för att ta bussen till skolan. Men det var ok, det var varmt ute. Kändes som Juni i Svwerige typ. Jag hade solbrillorna på och kjol leggings och linne med en liten tröja över. Mer än sp behövdes inte. Det kändes extremt skumt kan jag säga! Att helt plötsligt kunna gå klädd så! Man har blivit så van vid alla tjocka kläder i Sweden ju. På busshållplatsen så började jag prata med en trevligt kille, ingen i min snygghets smak, men dom kan va trevliga ändå. Nu minns jag inte vad han hette, men han jobbar som matte lärare för barn. Vi bytte aldrig nummer eller så, så mer än en skön pratstund vid och på bussen blev det inte.

När jag skulle tillbka från skolan efter registreringen så tänkte jag åka förbi ett köpcenter, kallat "Brea Mall" vilket jag gjorde, bara det att det tog mig typ en timme, och flera promenader fram och tillbaka för att hitta rätt busshållplats där rätt buss nr år rätt håll går! Men tilsllut så hittade jag den när jag gått längs fel crossing blvd. Jaha, lätt att veta!? Men sen när jag skulle hem från The Mall, så åkte jag rätt buss från början, men tog sedan den andra bussen åt fel håll så jag hamnade långt in i Anaheim. Det såg inte ut att var nåt ställe jag skulle vilja vara själv på när det är mörkt, vilket det var. Så jag frågade busschauffören om jag fick åka tebax med honom igen och det fick jag. Alla är faktiskt väldigt trevliga och hjälpsamma här, och det uppskattas då jag just nu känner mig oerhört ensam. Då jag bor själv på hotell, skolan har inte börjat ännu och de jag ska bo med kommer inte fören på söndag. Så vissa stunder under dagen idag kändes inte så roliga. Men som sagt det går i vågor, hela tiden. Man får försöka att rida på de höga, inte de låga.

När jag var på The Mall, så gick jag in på Victorias Secret. Och kunde inte motstå att köpa tre nya Body Splashes! Eller det blev två och en kroppslotion. I dofterna, Strawberries and Champagne, Berry Kiss och den sista med kroppslotion hette Secret Crush. Alla gudomligt goda. Och det roligaste kommer nu, när jag skulle betala så började jag prata med tjejen i kassan lite. Och hon frågade vart jag var ifrån och vad jag gjorde här, hon gick oxå på samma College sok jag ska gå och hon frågade om ajg var med i nån "Sorority club" men det har jag ju inte hunnit. Så hon gav mig sitt mobil nummer, ifall jag vill hänga nån gång, eller gå med henne och hennes tjejer ut. Ok, spännande! Så lätt hade det ju inte vart i Sverige. Eller kanske, vem vet. Så ja, kanske att jag joinar nån sorority club. Det hade väl vart nåt, typ "Delta girls" eller nåt liknande. Jag återkommer om detta när det hänt mer inom den fronten.

Just nu känns det bra, men som jag skrev den allmänna känslan just nu är ensamhet.
Men jag har redan prövat på två av USA's fett specialiteter, den vi känner till mycket väl. McDonalds, det blev bara en kaffe och en cheesburgare men ändå. Sen till middag eller kvällsmat när jag väl kom hem blev det, Jack in the box. Jag valde en slags kyckling wrap i tron om att den skulle vara någorlunda "nyttig" men det var sås som bara den i. Ja, det är bara att inse att i USA är inget i Fast Food väg just nyttigt.

Annars har dagen inte bjudit på mycket mer skvaller. Så ni får nöja er med detta så länge. Jag skriver mera om nån dag eller två när jag har "hittat" på lite mer. Imon är väl planen att jag ska möta upp Brian, som ajg mejlat med och som jag skulle ha bott hos från början, innan jag insåg att han bor alldeles för långt bort. Men vi ska i alla fall ses imon och käka på nåt ställe antar jag. Han har ju bil, vilket är bra. Hoppas han är trevlig bara och inger freak eller så. Men det lär jag väl få reda på imon.

Dom har ingen bar på hotellet där jag är nu, då detta mer är ett "motell" än ett hotell, och närmaste liquor store är inte direkt i gångavstång. Inget i L.A ligget inom gångavstånd om man inte tycker om att verkligen promenera. Men men, jag kanske tar nåt glas med Brian imon, vi får se vad som händer.

En anna sak som jag reagerade på idag när jag var ute. Var att det inte alls är många människor som går på gatorna här, inte där det inte finns ett stråk med affärer eller liknande. Det kändes lite jobbigt att vara den enda som gick, man kände sig ut tittad och vissa bilar tutade, och de som faktiskt passerade mig, förlåt om jag säger det, men de såg ganska luffiga ut. Även de som åker buss i L.A. Det är inte de "rika" som gör det direkt. Inte alls många vita heller kan jag säga. Så jag blev ganska så ut tittad även på bussen. Kändes skumt, då man är van att åka buss. Men i Sverige och USA är det lite skillnad. Eller i alla fall i L.A.

Ja, hoppas att ni nöjer er med denna uppdateringen för nu. Jag återkommer som sagt inom de närmsta dagarna då ajg tagit lite nya bilder och upplevt lite mera.

Ni ska veta att jag saknar er alla sååååå mycket! Men tiden går fort när man har kul! Så snart ses vi igen.

PÖSS och KRAM från Sunny California!

//Frieda.

Och Ella, don't worry. När du kommer så ska vi gå till exakt alla affärer som du vill och kan tänka dig! Det finns mycket roligt. Spara lite pengar så kan du komma över en snygg märkes väska billigt! Dom hade sjukt mycket rea på Macy's idag och där såg jag en och annan het väska, bland Chanel, Gucci, Guess, Kathy, Michael Kors och ja massor av andra! Skor oxå! Jag ska se om jag köper några eller nån väska nån dag. Då lägger jag upp en bild här! I promise! Dagens inköp får vara nog...

torsdag 14 januari 2010

Längtan

Idag var det exakt ett år sedan jag kom hem från vår Kap Verde. Just nu skulle jag göra allt för att ta mig till värmen. En plats för eftertanke och stillhet. Jag längtar till att få komma bort och bara uppleva. Jag ska försöka kolla upp billiga flygbiljetter till L.A i april. Är det någon som har sett något bra erbjudande eller vet någon bra sida?

Imorgon ska jag och Nadia till kyrkogården och besöka vår väns grav. Imorgon är dagen då en väldigt fin människa gick bort. En människa som gick bort alldeles för tidigt och som hade mycket kvar att ge. En människa vars skratt smittade av sig och som kunde lysa upp ett rum av mörker.

Imorgon väntar sista dagen i veckan och ser fram emot att ha fredagsmys med alla barnen! Och till Frieda! Jag kan känna mig besegrad i utmaningen att hitta bättre kap på rean. Kollade rean idag och hittade nada..zero..ingenting.


Må gott vänner!

Bilder från Cabo Verde 2008


tisdag 12 januari 2010

Time to say goodbye

God afton!
Jag har varit lite dålig på att skriva nu men jag får ta och skylla på att jag haft långa dagar på jobbet. Detta blir ett kort inlägg men klockan är mycket och denna dam ska upp klockan 4 på morgonen för att jobba.

LYCKA TILL FRIEDA och ha en bra resa! Jag kommer att tänka på dig och du måste alltid tro på dig själv. Jag tror på dig och vet att du kommer att lyckas. Satsar man inget så vinner man heller inte.

Jag tycker du ska ha den sista klänningen i skolan och den mellersta på festen! Forever21 är en jättebra sida! Har de affärer i L.A? I så fall lär jag ju komma över med väskan tom när jag hälsar på dig! Jag ringer dig på morgonen och lyckoönskar dig!

Jag har också en medkänsla för min kära Hanna som måste köra ungkarlstvätten över handfatet haha =) Kan du inte ta en bild på badrummet hur det såg ut före och efter. Vill så gärna se resultatet.

Nu åter till bädden!
Ella

Sista inlägget från little Sweden...

Ja folks, då var det snart dags! Om mindre än ett dygn så går planet till det stora landet. Känslorna just nu springer runt i mig som bara den. Men jag hoppas att allt kommer att gå bra. Det kommer säkert att finnas stunder då jag saknar allt här hemma och folket jätte mycket samtidigt som det lika säkert kommer att finnas stunder då jag inte ens saknar nåt över huvud taget. Men så är det ju.

Jag kommer att ta med mig datorn som handbagage och plocka upp den när jag väntar i New York. Så då ska jag försöka att skriva ett litet kort inlägg och kanske om jag lyckas lägga upp en liten bild...

Jag ska försöka att få lite sömn, men vet inte om jag lyckas. Men det kan ju vara bra att få sin skönhetssömn liksom.

Vi hörs på andra sidan Atlanten!

Puss och Kramiss

/Frieda

Sorgligt värre...

Jag saknar dig och Ella redan Hanna! Men kul att du oxå skrivit ditt första inlägg i våran läckra blogg! Jag tror att jag kommer att blogga mer på denna än på min andra. Eller på båda. Vi får se vad det blir. Ja, det där med damm i lägenheten är ju inte så värst kul kanske. Jobbigt att behöva duscha på jobbet oxå! Men tänk vad fint det kommer att bli sen. Så det kanske är värt det.

Idag fikade jag med Sandra, Jonna, Linda, Kattis, Elle och Sofie. Det var sista fikan med dessa tjejer på mycket länge. Jag kan inte riktigt fatta att jag kommer att åka på onsdag! Och inte komma hem fören till sommaren! Det är helt sjukt. Men sant! Ja tjejer. Om några dagar så kommer mitt första inlägg från Kalifornien. Det ni! Tänk vad fantastiskt att vi alla kommer att kunna samla våra små eller stora tankar på denna sida fast vi är på tre helt olika ställen i världen. Dock är ni i samma land, men ändå. Är det inte fantastiskt?

Jag har en liten omröstning till er. Jag tänkte att jag skulle min första dag i Cali inhandla en ny klänning på den bästa affären ever, Forever21 och jag har kollat lite på deras sida. Så nu vill jag bara veta vilken av dessa tre klänningar som ni tycker kan passa bra de första dagarna i skolan? Eller den första kvällen på utestället? Man måste ju vara snygg där nere första tiden så att man gör ett bra intryck på boysen. Har hört att de flesta är rätt heta =)

Okej Girls, så vilken är finast?





Puss

/Frieda

måndag 11 januari 2010

Lång dag!

Hejsan!

Idag är det måndag och det har varit en lång dag. Började klockan nio och kom hem nu 19.30! Idag har de påbörjat renoveringen av vårt badrum. Det kommer att bli jätte fint när allt är klart, men vilket jävla projekt! Började i morse med att jag fick stå och tvätta av mig i diskhon KUL! När jag kom till jobbet fick jag dusha där, så kommer det vara nu de tre närmsta veckorna. Dusha både på jobbet och på träningen det är så det kommer att bli! På helgerna får vi gå ner till ett dushrum några hus längre bort heheh.. Fy fan!

Nu e jag hemma iaf, och dammit är det som bara den... Damm överallt.. Tur att vi inte är dammallergiker, men vi lär ju bli det. Nej skämt å sido, nu ska jag inte vara så negativ.

Nej, nu ska jag faktiskt ta och titta lite på tv är väldigt trött.Jag kommer att skriva lite mer de närmsta dagarna! Saknar er, Ella och Frieda...

Puss & Kram / Hanna

Framtiden...

Ja Ella, nu är det jag som skriver igen. Det lilla nattliga, halvt nyktra inlägget som gjordes tidigare idag var väl lite roligt? =). Men nu har vi ett betydligt nyktrare. Jag ska fatta mig relativt kort men ville bara säga några meningar i alla fall. Vi pratade ju om vad denna månadens tema skulle vara och det var ju framtiden. Så mina tankar inför framtiden är stora, alla fall om dom blir som jag vill. Det kommer inte att vara lätt och jag kommer att få ligga i och kämpa hårt för att komma dit jag vill. Men det kändes väldigt bra att så många igår på min fest sa till mig att dom verkligen tror på mig och tror att jag kommer att slå igenom på ett eller annat sätt. Tack till alla er, ni vet vilka ni är. Jag kommer att ha de orden i mitt bakhuvud hela vägen!

Andra spontana tankar jag har om framtiden är att jag inte alls vet vad som väntar mig. Vilket jag tror kan skrämma många och få hjärtat att slå snabbt som tusan. Men inte för mig. Jag är en person som lever från dag till dag, nästan. Nej men vad jag menar är att jag hatar att planlägga mitt liv och leva i någon rutin där jag vet dag ut och dag in ungefär exakt vad jag kommer att göra de kommande säg 2 åren. Shit, den tanken får mitt hjärta att slå för fort och får mig att känna mig instängd. Klart att jag förstår att man inte kan leva ett helt planlöst liv heller. Men det gör jag verkligen inte, jag planerar i den mån jag känner räcker för mig. Ibland funkar det, ibland inte. Men då får man komma på nåt nytt sätt eller nån ny väg på vägen för att få det att funka. Det är ju spänningen i vardagen som gör livet värt att leva! I alla fall för mig. Nån gång kommer jag väl få slå mig till ro, med en man, skaffa barn och köra hela det där spelet. Men det lär dröja ska jag säga. Jag vill inte ha barn inom de närmsta fem åren. Jag vet att många runt omkring mig undrar och ifrågasätter varför jag vill vänta så länge med att få barn. Och jag har två svar på den frågan. 1, Jag vill leva mitt liv, förverkliga mig själv och mina drömmar, se mig om i världen innan jag sätter ett barn till livet. För man kan inte när man fått barn bara dra iväg till Kalifornien sådär för att läsa på College ett år liksom. Och 2, Jag vet hur det är att växa upp halva sitt (hittills levda) liv utan en pappa närvarande och det är det sista jag vill ge mina barn! Då många inte riktigt tänker sig för eller rusar in i förhållanden och skaffar barn osv innan de är säkra på att den de skaffat barnet med är den "rätte" eller den som de känner att de kan tänka sig att leva med i resten av deras liv. Nej, jag väntar då hellre några år till tills jag träffar den "där" som det känns rätt med. För jag vill tro att han finns nånstans därute och väntar på mig. Även om det just nu känns rätt så mörkt på den fronten. Men vi får se, framtiden får avgöra. Killar är inte speciellt mycket i fokus för tillfället. Nu är det mig, mitt liv, min framtid och mina drömmar som gäller och ingen kille ska få komma i vägen för det. Dom är inte värda att gråta över eller att undra varför man inte duger eller nåt annat. Deras hjärnor kommer vi nog aldrig att förstå oss på ändå. Och dom inte våra...så. Ja.

Nej, nu har jag sagt mitt för idag. Nu får du skriva nästa gång Ella, eller Hanna för alla del. =) Jag vet att jag skrev att jag skulle lista topp 3 bästa klädstilar från festen, men tyvärr sket det sig då jag inte var så flitig att knäppa kort med min kamera så tyvärr blir det inget med det. Men här får ni en bild att drömma er bort lite...för här kommer jag antagligen gå om några dagar...

Puss

/Frieda



Newport Beach

söndag 10 januari 2010

Festen med pricken över i:et...

Ja du Ella Pella. Du ser den sena timmen, så detta inlägg kan innehålla lite små stavfel, me jag ska göra mitt bästa för att hålla mig på rätt köl.

Festen ikväll har varit mycket intressant på många sätt. För det första så var det ovanligt mkt folk i min lägenhet, vilket fick mig att inse att 1, jag har sjukt mycket vänner. 2, det ryms ändå en del pers i en tvåa på ca 57 kvm. Spännande. Men det som var mest intressant var ändå det faktum att det var så många olika människor från så många olika "cirklar" i mitt liv. Tex de från min teatergrupp, de från Lisse, mina ny funna vänner, och de närmsta, de äldre vännerna, kompisars kompisar och min kusin. Ja allt möjligt helt enkelt. Och det är intressant att se hur folk från så här olika platser och kretsar i livet interagerar. Alla funkade inte med alla, vilket är ganska förståeligt. Men det jag insåg var ändå att jag måste nog faktiskt vara en ganska så fördomsfri och lätt människa då jag kan utan problem umgås med alla dessa olika människor utan problem. Problemet är dock att jag vill att alla ska umgås och tycka om alla, men det går inte och kommer aldrig att gå.

Dock är jag nu mer än nånsin så säker på att jag har fattat rätt beslut att åka iväg till The land of dreams för att uppfylla min dröm. Och även om inte alla tror på att jag kommer att lyckas så gör några som var hos mig ikväll det, och det räcker för mig!

En liten sista sak bara, jag hade ett litet "life quiz" om mig själv och mitt liv med lite olika frågor. Bara för att se vilka som kände mig bäst. Och den gruppen som vann var de från min teater. Med Hanna i spetsen. Vilket jag faktiskt inte trodde. Men där ser man att det inte alls behöver vara så att dom man har känt "längst" är de som faktiskt känner en bäst. Utan de som faktiskt lyssnar när man pratar eller de som man faktiskt väljer att öppna sig för. Ja ja, så det kan bli.

Nu ska jag sova. Klockan är ändå snart fem på morgonen. Och jag har Sofie och Christopher sovandes i mitt vardagsrum. För att orka med mnorgondagen med städning till tusen så kanske man behöver typ 5 timmars sömn ändå.

Vi ses snart igen. Och Ella, imon laddar jag upp bilder på de tre bäst klädda. Även om jag inte var så impad av någons klädsel direkt. Men ändå, ett löfte är et löfte.
Ska bli spännande att se vad du hittat på rean =) Tycker dock att Hanna får skriva nåt snart!

Pöss

/Frieda.

lördag 9 januari 2010

Så var det dags att komma i form..

Nu börjar kampen i gymmet igen. Körde ett styrkepass och imorgon är det dags för konditionsträning. Det bästa med träning är känslan av att man lever och därför tycker jag det är skönt att känna träningsvärk dagen efter. Det SKA kännas att man tränar och för mig är det tuff träning som gäller.

Idag när jag var på löpbandet så tittade jag på folket som var där och undrade vad deras syfte var med deras träning. Alla måste ju ha en tanke bakom. De allra flesta tränar nog för att må bra både själsligt och kroppsligt och en annan stor grupp tränar för att uppnå bra resultat vare sig det är för att gå ned några klädstorlekar eller för att bygga muskler. Den tredje gruppen som dock bara finns på gymet har jag rätt svårt för. Till denna gruppen tillhör de som oftast sitter och uppehåller maskinerna. Antingen sitter de i sin egna värld med sin fräcka mp3 och bara stirrar rakt ut i tomma intet eller så sitter de och samtalar med sina kompisar. Idag skulle jag använda en av maskinerna men såg att den var upptagen av en kille så jag beslutade mig för att vänta. När jag sedan kommer förbi maskinen 40 minuter senare sitter han FORTFARANDE kvar och svetten lyser med sin frånvaro. "Snälla skulle jag kunna ta denna maskinen nu?" Killen ställer sig upp "Självklart, jag var precis färdig". Jaja, färdig och färdig...han hade nog inte ens börjat. Det är väl kul att gymet kan fungera som en träffpunkt eller som en meditationsplats men SNÄLLA kan ni inte mingla eller filosofera vid avdelningen för stretching?

P!nk har en kropp som jag skulle dö för.


Nu ska jag iväg hem till Nadia som fyllt år! Imorgon så ska jag nog in till stan och anta Friedas utmaning att hitta ett riktigt kap på rean. Dock har jag mina tvivel.

Vinterkramar Ella