torsdag 21 januari 2010

En vecka har gått...

Hallå alla där hemma! Nu kommer en liten uppdatering igen. Sist så var jag ju hos Brian i San Diego på bbq. Det var en spännande upplevelse då de flesta av hans kompisar rökte weed, dock inte Brians tjej Lorraine. Så vi var de två som var "skötsamma" under kvällen. Men annars var det väldigt roligt. Vi käkade världens goaste grillad mat, kyckling och nåt kött. Och drack öl vin och Margaritas. Sedan så satt vi vid brasan och bara chillade. Jag sov på Brians soffa och dagen efter så tog han mig på en liten tur genom San Diego, vi käkade frukost på stranden. Det var nice! Jag har officiellt fått min första amerikanska vän och han är väldigt trevlig. Och San Diego, det är mitt nya favorit ställe. Så himla vackert och pittoreskt. Klyftan mellan fattigt och rikt känns inte alls lika stor som i övriga "L.A" Jag bor ju dock inte i L.A så, utan O.C men ändå.

Ja, nu har det i alla fall gått en vecka sedan jag kom hit och jag kan ju lätt säga att det känns tusen gånger bättre nu än vad det gjorde de första dagarna när jag bodde hotellet. Men det var väl för att jag var helt ensam, bara när jag var med Brian och hans vänner kändes det redan bättre. Nu har jag ju flyttat in i "min" lägenhet med Malin och Daniel som oxå är svenska. Daniel är från Gbg och Malin från Sthlm, så det är väl lite rivalitet i huset...nej, skojar bara. Det känns faktiskt riktigt bra. Vi kommer överens jätte bra och vi har redan shoppat lite, käkat på lite olika ställen och igår så var vi ute och körde bil! He he, jag körde bil!!! Kan ni tänka er!! Det är sjukt mycket lättare att köra automat än manuell. Vi körde dock bara runt i området då bilen vi har är oförsäkrad och varken jag eller Daniel har körkort (ännu!). Men det kändes bra. Ikväll om det nån gång kan sluta regna ska vi försöka med steg två, att ta oss över vägen till "Albertssons" parkering och köra runt där för att känna på hur det är att köra lite fortare och parkera och så. Vi lär oss själva att köra bil. Lite annorlunda men roligt. Malin har körkort men är inte så sugen på att köra. Men men, vi ska försäkra bilen och ta våra kort. Sen är det bara att tuta och köra!!

Vad mer kan jag berätta. Om jag inte har nämnt det ännu så regnar det här just nu! Så mkt så just nu känns det som en dålig svensk sommar. Men det sja bli soligt på måndag säger dom på vädret. Vi får väl hoppas på det...

Idag så var vi på Brea Mall och shoppade lite och jag köpte, tro det eller ej ett par JEANS!! Japp, dom var väldigt fina. Jag lägger upp en bild på dom vid ett senare tillfälle, kanske när jag har dom på mig. Det var btw en mkt het kille som jobbade inne på Abercrombie & Fitch! Både jag och Malin blev helt sålda! Jag funderade starkt på att gå in och bjuda ut honom, men mitt svenska jag hindrade mig. Jag vet ju vart han jobbar så jag kan ju gå tillbaka en annan dag...

Jag har nu köpt ett amerikanskt sim kort som ajg kan använda och ringa inom USA och till Sverige. Även ni kan ringa och sms:s mig. Dock är det ju så här att jag får betala för inkommande samtal och mottagna sms. Men men, what to do, what to do?

Ja, det känns som att det finns massa mer att berätta. Men just nu så är min hjärna lite tom. Imon är första dagen i skolan, "Orientation day" kallas det. Enligt mina rumskompisar så är det inte så mkt att hänga i granen, men något som man måste gå på. Så jag kan ju se om jag kan berätta lite mer om det nästa gång jag skriver. Vi har Internet i lägenheten men det är en kod som bara Daniel har på sin dator och vi försöker febrilt få tag i den så vi andra kan använda nätet oxå, så för tillfället så får vi använda oss av Starbucks kostnadsfria Internet. Det går ju det oxå.

Ja ja, nu ska vi väl snar dra oss hem. Innan vi går hem ska vi köpa med oss lite Corona till han den omyndige där hemma och lime. Så ska vi dricka lite. Känns som det blir mycket av det här. Jag får väl bara se till att besöka gymmet två ggr om dan istället...

Vi hörs snart igen. Kolla in de nya bilderna på facebook!

Saknar er mycket. Men nu känns det som att jag hittat rätt i alla fall...

PÖSS //Frieda

onsdag 20 januari 2010

Halv åtta hos mig




Någon som blev sugen på Sedirs middag? Kvällens klockrena fiasko. Härligt är det ändå när någon för en gång skull är mänsklig och misslyckas i köket.

Flugan flyger!

/E

Onsdagen den 20 januari



Grattis sötnos!

För 28 år sedan föddes en helt underbar liten pojke som skulle heta Martin. Grattis på födelsedagen älskling! Hipp hurra för din stora dag!

Kärlek, omtanke och en önskan om minst 50 fler födelsedagar att fira tillsammans med dig!

/Ella

måndag 18 januari 2010

Vad är det som händer med mig?!

Jag blir så trött. Den senaste veckan har jag haft ont i magen så i onsdags förra veckan gick jag till min vårdcentral. Där tog de prov för laktosintolerans och ett prov för ämnesomsättning. Inatt kom smärtan tillbaka. Jag kunde inte sova på hela natten och när klockan ringde 4.30 på morgonen så fick jag helt sjuka kramper i magen. Dock lyckades jag på något sätt ta mig till jobbet och låsa upp och öppna verksamheten. Därefter tog det 20 minuter innan jag insåg att det inte fungerade längre. Arbetsdagen fick avslutas innan den ens påbörjats. Fick ta mig till Axessakuten där jag blev sittande i 2 timmar. Där blev jag undersökt av diverse läkare och sjuksköterskor och jag kände mig som en nåldyna efter alla blodprover. De kunde konstatera att det inte var en infektion och heller inte något virus i kroppen. Med mig fick jag ännu ett provrör som jag ska lämna in på vårdcentralen imorgon. Det värsta med det här är att jag känner att det är något som inte står rätt till och jag har verkligen ingen aning om vad det är. Imorgon lämnar jag som sagt ännu ett prov och de ska påbörja en utredning. Jag hoppas de kan se vad det är som inte står rätt till för jag står inte ut att vara ovetandes.

Vad roligt att höra från dig Frieda. Kul att du träffat nya kompisar så snabbt. Kom bara ihåg vad jag berättade om likbakteriemannen haha.. man vet aldrig vem man möter. Idag så flyttar du in i ditt kungliga palats och jag efterlyser många bilder.

Hanna du får ringa mig sedan och berätta allt om lägenhetsvisningen jag är jättenyfiken ska du veta! Och Hanna nu får du blir bättre på att blogga =)

Jag återkommer senare!
Puss & Kram
Ella

söndag 17 januari 2010

Min forsta Amerikanska BBQ!!

Hej alla! Detta inlagget kommer att se lite konstigt ut da jag skriver fran en dator som inte har vra kara svenska bokstaver. Men ni fattar anda hoppas jag. Just nu sa ar jag hemma hos Brian, en kille som jag fran borjan larde kanna via mail som ajg skulle ha bott hos men som bor alldeles for langt bort fran skolan. Han bor nere i San Diego, som ar valdigt vackert btw! oerhort fint. Stranderna och allt runt omkring ar sa fint. Och det ar harifran som Laguna Beach ar! Jag foredrar San diego valdigt mkt. Men L.A och Fullerton ar nice oxa.

Sa, igar var min forsta bbq, Brian hade bjudit over nagra vanner och vi drack ol kakade grillad kyckling och kott. Sa gott!! Det ar verkligen sant man ska kaka nar man ar har. Alla som var med pa partyt rokte Majja saklart, men inte jag. Men dom respekterade mig for att jag inte gjorde det. Men vi hade lite diskusitioner. Men det ar val ganska sa naturligt med tanke pa. I alla fall, sa kandes det mycket battre nar jag fick umgas med lite folk. De forta tre dagarna nar jag bodde helt sjalv pa hotellet var inte roliga, jag kande ingen, hade ingen att prata med, visste inte vart eller hur jag skulle ta mig nanstans. Det var stunder da jag angrade mig att jag lamnat allt dar hemma for att aka hit, men det ar sjukt hur det ga rupp och ner. Jag antar att jag maste komma over de forsta veckorna, da man har kommit in och satt sig till ratta sa att saga. Ikvall kommer jag ju flytta in i lagenheten med Daniel och Malin. Sa da kommer det inte bli ensamt langre. Jag kommer lagga upp lite bilder pa hur det ser ut dar och i lagenheten. Sa ni far se det.

Pa torsdag ar forsta dagen i skolan, med information och rundvandring och sa. Sa da satter val ally igang antar jag.

Det blir ett lite kortare inlagg nu, da vi snart ska aka, jag och Brian, han ska kora mig tillbaka till Fullerton, via The Coast Highway. Sandra och Chris, vi har ju akt pa den, men inte anda ner ifran San Diego men anda. Sa jag ska ta lite fina kort langs vagen, nar vi passerar Newport Beach dar O.C ganget och serien utspelade sig!

Ok, got to go.

Ses sen. Hoppas ni ahr det bra. Miss u. POSS!

//Frieda

fredag 15 januari 2010

Första inlägget från California!

Hello alla där hemma! Här kommer en första liten uppdatering på hur min resa har varit och den första dagen so far. Just nu sitter jag på ett hotellrum och skriver. Jag har kopplat upp mig mot deras internet, man får betala ca 4 dollar för 24h. Så det gjorde jag. Fan jag måste ju hålla nån slags kontakt med omvärlden.

Resan gick bra, jag flög från Gbg till Sthlm, sen vidare till New York (Newark) Och därifrån direkt till L.A. Jag kom fram på kvällen och mina väskor hade kommit med! yey! Sist jag och Sandra åkte så hade ju båda våra väskor försvunnit på vägen. Dock fick vi tillbaks dem i slutet av dagen. Men detta behövde inte jag oroa mig för denna gången. Resan gick smidigare än vad jag hade trott. Det tog bara ca 7 timmar til Newwan från Sthlm. Så det var ok. Dock tog det 5 timmar från Newwan till L.A. Så det var ju lite udda. Men men. När jag kom fram, eller jag upptäckte det redan i New York att min väska, eller handtaget på min väska hade gått sönder på resan, Ja inte är dom försiktiga med sakerna när dom slänger dom på bandet. Så ja vi får väl se om jag beslutar mig för att köpa en ny innan jag åker hem över sommaren eller inte.

Efter jag tagit mig ut ur tullen som inte var sp jobbig som jag föreställt mig, detta var oxå I New York, så gick resten rätt sp smidigt, mina väskor kom på bandet, jag hittade ut till "Super Shuttle" som tog mig till hotellet som ligger i Buena Park, ett litet ställe i utkanten av Fullerton. Eller jag vet faktiskt inte, det kanske är en egen stad. Jag fattar inte allt det här med vad som tillhör vad och hur man definierar avenue med blvd. Det får ajg nog lära mig, för när jag tidigare idag skulle ta mig till skolan för att registrera mig så tog jag bussen, jag fick då byta på ett ställe, som chaffören fick ropa ut sedan sitta och vänta en liten stund för att ta bussen till skolan. Men det var ok, det var varmt ute. Kändes som Juni i Svwerige typ. Jag hade solbrillorna på och kjol leggings och linne med en liten tröja över. Mer än sp behövdes inte. Det kändes extremt skumt kan jag säga! Att helt plötsligt kunna gå klädd så! Man har blivit så van vid alla tjocka kläder i Sweden ju. På busshållplatsen så började jag prata med en trevligt kille, ingen i min snygghets smak, men dom kan va trevliga ändå. Nu minns jag inte vad han hette, men han jobbar som matte lärare för barn. Vi bytte aldrig nummer eller så, så mer än en skön pratstund vid och på bussen blev det inte.

När jag skulle tillbka från skolan efter registreringen så tänkte jag åka förbi ett köpcenter, kallat "Brea Mall" vilket jag gjorde, bara det att det tog mig typ en timme, och flera promenader fram och tillbaka för att hitta rätt busshållplats där rätt buss nr år rätt håll går! Men tilsllut så hittade jag den när jag gått längs fel crossing blvd. Jaha, lätt att veta!? Men sen när jag skulle hem från The Mall, så åkte jag rätt buss från början, men tog sedan den andra bussen åt fel håll så jag hamnade långt in i Anaheim. Det såg inte ut att var nåt ställe jag skulle vilja vara själv på när det är mörkt, vilket det var. Så jag frågade busschauffören om jag fick åka tebax med honom igen och det fick jag. Alla är faktiskt väldigt trevliga och hjälpsamma här, och det uppskattas då jag just nu känner mig oerhört ensam. Då jag bor själv på hotell, skolan har inte börjat ännu och de jag ska bo med kommer inte fören på söndag. Så vissa stunder under dagen idag kändes inte så roliga. Men som sagt det går i vågor, hela tiden. Man får försöka att rida på de höga, inte de låga.

När jag var på The Mall, så gick jag in på Victorias Secret. Och kunde inte motstå att köpa tre nya Body Splashes! Eller det blev två och en kroppslotion. I dofterna, Strawberries and Champagne, Berry Kiss och den sista med kroppslotion hette Secret Crush. Alla gudomligt goda. Och det roligaste kommer nu, när jag skulle betala så började jag prata med tjejen i kassan lite. Och hon frågade vart jag var ifrån och vad jag gjorde här, hon gick oxå på samma College sok jag ska gå och hon frågade om ajg var med i nån "Sorority club" men det har jag ju inte hunnit. Så hon gav mig sitt mobil nummer, ifall jag vill hänga nån gång, eller gå med henne och hennes tjejer ut. Ok, spännande! Så lätt hade det ju inte vart i Sverige. Eller kanske, vem vet. Så ja, kanske att jag joinar nån sorority club. Det hade väl vart nåt, typ "Delta girls" eller nåt liknande. Jag återkommer om detta när det hänt mer inom den fronten.

Just nu känns det bra, men som jag skrev den allmänna känslan just nu är ensamhet.
Men jag har redan prövat på två av USA's fett specialiteter, den vi känner till mycket väl. McDonalds, det blev bara en kaffe och en cheesburgare men ändå. Sen till middag eller kvällsmat när jag väl kom hem blev det, Jack in the box. Jag valde en slags kyckling wrap i tron om att den skulle vara någorlunda "nyttig" men det var sås som bara den i. Ja, det är bara att inse att i USA är inget i Fast Food väg just nyttigt.

Annars har dagen inte bjudit på mycket mer skvaller. Så ni får nöja er med detta så länge. Jag skriver mera om nån dag eller två när jag har "hittat" på lite mer. Imon är väl planen att jag ska möta upp Brian, som ajg mejlat med och som jag skulle ha bott hos från början, innan jag insåg att han bor alldeles för långt bort. Men vi ska i alla fall ses imon och käka på nåt ställe antar jag. Han har ju bil, vilket är bra. Hoppas han är trevlig bara och inger freak eller så. Men det lär jag väl få reda på imon.

Dom har ingen bar på hotellet där jag är nu, då detta mer är ett "motell" än ett hotell, och närmaste liquor store är inte direkt i gångavstång. Inget i L.A ligget inom gångavstånd om man inte tycker om att verkligen promenera. Men men, jag kanske tar nåt glas med Brian imon, vi får se vad som händer.

En anna sak som jag reagerade på idag när jag var ute. Var att det inte alls är många människor som går på gatorna här, inte där det inte finns ett stråk med affärer eller liknande. Det kändes lite jobbigt att vara den enda som gick, man kände sig ut tittad och vissa bilar tutade, och de som faktiskt passerade mig, förlåt om jag säger det, men de såg ganska luffiga ut. Även de som åker buss i L.A. Det är inte de "rika" som gör det direkt. Inte alls många vita heller kan jag säga. Så jag blev ganska så ut tittad även på bussen. Kändes skumt, då man är van att åka buss. Men i Sverige och USA är det lite skillnad. Eller i alla fall i L.A.

Ja, hoppas att ni nöjer er med denna uppdateringen för nu. Jag återkommer som sagt inom de närmsta dagarna då ajg tagit lite nya bilder och upplevt lite mera.

Ni ska veta att jag saknar er alla sååååå mycket! Men tiden går fort när man har kul! Så snart ses vi igen.

PÖSS och KRAM från Sunny California!

//Frieda.

Och Ella, don't worry. När du kommer så ska vi gå till exakt alla affärer som du vill och kan tänka dig! Det finns mycket roligt. Spara lite pengar så kan du komma över en snygg märkes väska billigt! Dom hade sjukt mycket rea på Macy's idag och där såg jag en och annan het väska, bland Chanel, Gucci, Guess, Kathy, Michael Kors och ja massor av andra! Skor oxå! Jag ska se om jag köper några eller nån väska nån dag. Då lägger jag upp en bild här! I promise! Dagens inköp får vara nog...

torsdag 14 januari 2010

Längtan

Idag var det exakt ett år sedan jag kom hem från vår Kap Verde. Just nu skulle jag göra allt för att ta mig till värmen. En plats för eftertanke och stillhet. Jag längtar till att få komma bort och bara uppleva. Jag ska försöka kolla upp billiga flygbiljetter till L.A i april. Är det någon som har sett något bra erbjudande eller vet någon bra sida?

Imorgon ska jag och Nadia till kyrkogården och besöka vår väns grav. Imorgon är dagen då en väldigt fin människa gick bort. En människa som gick bort alldeles för tidigt och som hade mycket kvar att ge. En människa vars skratt smittade av sig och som kunde lysa upp ett rum av mörker.

Imorgon väntar sista dagen i veckan och ser fram emot att ha fredagsmys med alla barnen! Och till Frieda! Jag kan känna mig besegrad i utmaningen att hitta bättre kap på rean. Kollade rean idag och hittade nada..zero..ingenting.


Må gott vänner!

Bilder från Cabo Verde 2008


tisdag 12 januari 2010

Time to say goodbye

God afton!
Jag har varit lite dålig på att skriva nu men jag får ta och skylla på att jag haft långa dagar på jobbet. Detta blir ett kort inlägg men klockan är mycket och denna dam ska upp klockan 4 på morgonen för att jobba.

LYCKA TILL FRIEDA och ha en bra resa! Jag kommer att tänka på dig och du måste alltid tro på dig själv. Jag tror på dig och vet att du kommer att lyckas. Satsar man inget så vinner man heller inte.

Jag tycker du ska ha den sista klänningen i skolan och den mellersta på festen! Forever21 är en jättebra sida! Har de affärer i L.A? I så fall lär jag ju komma över med väskan tom när jag hälsar på dig! Jag ringer dig på morgonen och lyckoönskar dig!

Jag har också en medkänsla för min kära Hanna som måste köra ungkarlstvätten över handfatet haha =) Kan du inte ta en bild på badrummet hur det såg ut före och efter. Vill så gärna se resultatet.

Nu åter till bädden!
Ella

Sista inlägget från little Sweden...

Ja folks, då var det snart dags! Om mindre än ett dygn så går planet till det stora landet. Känslorna just nu springer runt i mig som bara den. Men jag hoppas att allt kommer att gå bra. Det kommer säkert att finnas stunder då jag saknar allt här hemma och folket jätte mycket samtidigt som det lika säkert kommer att finnas stunder då jag inte ens saknar nåt över huvud taget. Men så är det ju.

Jag kommer att ta med mig datorn som handbagage och plocka upp den när jag väntar i New York. Så då ska jag försöka att skriva ett litet kort inlägg och kanske om jag lyckas lägga upp en liten bild...

Jag ska försöka att få lite sömn, men vet inte om jag lyckas. Men det kan ju vara bra att få sin skönhetssömn liksom.

Vi hörs på andra sidan Atlanten!

Puss och Kramiss

/Frieda

Sorgligt värre...

Jag saknar dig och Ella redan Hanna! Men kul att du oxå skrivit ditt första inlägg i våran läckra blogg! Jag tror att jag kommer att blogga mer på denna än på min andra. Eller på båda. Vi får se vad det blir. Ja, det där med damm i lägenheten är ju inte så värst kul kanske. Jobbigt att behöva duscha på jobbet oxå! Men tänk vad fint det kommer att bli sen. Så det kanske är värt det.

Idag fikade jag med Sandra, Jonna, Linda, Kattis, Elle och Sofie. Det var sista fikan med dessa tjejer på mycket länge. Jag kan inte riktigt fatta att jag kommer att åka på onsdag! Och inte komma hem fören till sommaren! Det är helt sjukt. Men sant! Ja tjejer. Om några dagar så kommer mitt första inlägg från Kalifornien. Det ni! Tänk vad fantastiskt att vi alla kommer att kunna samla våra små eller stora tankar på denna sida fast vi är på tre helt olika ställen i världen. Dock är ni i samma land, men ändå. Är det inte fantastiskt?

Jag har en liten omröstning till er. Jag tänkte att jag skulle min första dag i Cali inhandla en ny klänning på den bästa affären ever, Forever21 och jag har kollat lite på deras sida. Så nu vill jag bara veta vilken av dessa tre klänningar som ni tycker kan passa bra de första dagarna i skolan? Eller den första kvällen på utestället? Man måste ju vara snygg där nere första tiden så att man gör ett bra intryck på boysen. Har hört att de flesta är rätt heta =)

Okej Girls, så vilken är finast?





Puss

/Frieda